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Marc Tenbücken

Corporate Lobbying in the European Union. Strategies of Multinational Companies

Frankfurt a. M. u. a.: Peter Lang 2002 (Europäische Hochschulschriften: Reihe XXXI, Politikwissenschaft 446); 197 S.; 35,30 €; ISBN 3-631-39033-5
Diplomarbeit; Gutachter: V. Schneider, E. M. Immergut. - Das Buch präsentiert eine systematische Analyse von Faktoren, die die Entscheidungen des individuellen Lobbyings auf Multinationale Konzerne sowie bestimmte Zugangsmöglichkeiten zu den EU-Institutionen beeinflussen. Zwei Forschungsfragen stehen hierbei im Zentrum: "Why is lobbying at the European level even more important for Multinational Companies than at the national level?"; "Which factors determine the use of a certain lobbying strategy by Multinational Companies in the policy-making process of the European Union?" (25 f.) Tenbücken analysiert diese Thematik am Beispiel der Richtlinie des Rates über Altfahrzeuge. Aus dem Inhalt: II. State Regulation and Corporate Interests; III. "All Ways Lead to Brussels...": 1. Interest Representation at the European Level; 2. Institutional Characteristics; 3. The EU as a Multi-Level Governance System. IV. European Public Policy-Making: 1. EU Public Policy; 2. Environment Policy; 3. Competition Policy; 4. Procedures for EU Environmental Legislation. V. Lobbying in the European Union: 1. Sector Characteristics; 2. Business Interest Associations; 3. Corporate Lobbying; 4. A System of Influence Channels.
Sabine Steppat (STE)
Dipl.-Politologin, Redakteurin pw-portal.de.
Rubrizierung: 3.4 Empfohlene Zitierweise: Sabine Steppat, Rezension zu: Marc Tenbücken: Corporate Lobbying in the European Union. Frankfurt a. M. u. a.: 2002, in: Portal für Politikwissenschaft, http://pw-portal.de/rezension/17275-corporate-lobbying-in-the-european-union_19872, veröffentlicht am 01.01.2006. Buch-Nr.: 19872 Rezension drucken